KA © IPGKTI 2017
Aktiviti 1 : Terokai secara keseluruhan menu-menu yang terdapat di dalam CD ini, dan kenal pasti bahagian-bahagian yang penting; terutama menu bahagian Pengenalan>Sukatan, Penilaian dan Pelaksanaan.  Seterusnya lihat bahagian Tugasan yang perlu anda laksankan dalam kursus ini.  Kemudian terokai menu Sumber - pastikan apakah sumber/maklumat yang ada dalam CD ini.   Seterusnya jawab senarai semak ini “Understand Yourself”, supaya anda mengenali serba sedikit gaya pembelajaran anda. Aktiviti 2 : Sila baca maklumat-maklumat berikut, Kemahiran Belajar, Developing Effective Study Skills, dan baca bahagian Introduction dalam Study Skills muka surat 1-3.  [Jika rajin elok anda  baca artikel Study Skills: An Overview, ms16 dan Study Skills, ms43] Aktiviti 3 : Bersama rakan bincangkan apakah, definasi, konsep,  komponen kemahiran belajar dan kepentingannya kepada diri anda.  Ringkaskan perbincangan anda dengan menggunakan persembahan elektronik (contoh MS power point). Aktiviti 4 : Baca maklumat berkaitan dengan Self-Regulated Learning  dan Self-Regulation  (perlu ada akses internet).  Seterusnya lihat paparan video berikut: Kemudian bersama rakan ringkaskan apakah yang dimaksudkan dengan “Self-Regulated Learning” dan ringkaskan kefahaman anda dengan menggunakan pemproses perkataan (contoh MS word). Aktriviti 5 : Pembelajaran di IPG akan menyebabkan anda akan merasai perbezaan antara belajar di sekolah dengan di IPG.  Untuk itu adalah elok jika anda mengenali ciri-ciri yang berbeza ini.   Bersama rakan baca maklumat berkaitan dengan gagasan The New IPG (ringkasan), untuk maklumat lengkap boleh anda terokai The New IPG : Learner Centered University di internet (perlu ada capaian internet). Kemudian buat perbandingan (persamaan dan perbezaan) antara pembelajaran yang dialami di sekolah dan yang akan dialami di IPG.  Gunakan pengurusan grafik (lihat dalam folder AlatPengurusanGrafikKBKK dalam CD ini )  untuk menunjukkan perbandingan itu. Simpan semua hasil kerja anda, yang digital perlu dihantar kepada pensyarah anda.  Yang dicetak mungkin perlu disimpan dalam fail folio anda.  Beberapa hasil kerja pasangan mungkin diperlukan untuk mempersembahkan di dalam kelas bagi tujuan perbincangan. Semasa persembahan gunakan teknik persembahan yang baik.
Kemahiran Belajar
GKB1053 M1 : Konsep Kemahiran Belajar

Assalammualaikum

Web Master & Instructional Designer Kamaludin Ahmad  Jun 2017 @ JTP.IPGKTI.Johor
Study Skills The Foundation For Lifelong Learning
Home Sumber Pautan Internet Pendahuluan Kemahiran Belajar Pengurusan Pembelajaran Aplikasi Komputer Sikap  Sahsiah Tugasan Sumber
[sumber imej : http://teacherexpress.scholastic.com/study- skills-that-stick]
[sumber imej : http://www.srvhs.net/ourpages/auto/2008/10/14/58462046/study%20skills2.jpg]
“I am not a teacher, but an awakener.” ― Robert Frost